#Girlboss, deze is voor jou.

June 22, 2018

 

Ik weet niet waar ik het zag. Het maakt ook niet uit, maar het raakte wel een snaartje, zeg maar. Het was een zinnetje in een facebook-ad en het luidde iets van: ‘Hoe jij de Go-to girl van je branche kunt worden’. 

Go-to girl. Girlboss. Ambitieuze meisjes. Abundant bossbabe. Powervrouwen. Super dat er steeds meer meiden en vrouwen aan het ondernemen gaan. Met ineenslaande handen creëren we ook écht een opwaartse beweging met én voor elkaar en dat is fantastisch. Iets om trots op te zijn. Echt even een shout out naar de initiators van dit soort netwerken. Woo-hoo!

 

Maar die námen. Wat een jeukfactor hebben die toch! Ik kan er niks aan doen. En als ik even goed nadenk, weet ik wel waar dat vandaan komt. Als je geëmancipeerd wilt zijn, moet je toch niet heel de tijd de nadruk op je geslacht leggen? Alsof het bijzonder is, dat meisjes ambitieus zijn. Alsof we extra applaus willen omdat we dit als vrouw zijnde doen. Kijk ik heb borsten en heb tóch een bedrijf! Knap hè? Dat staat me tegen. Ook al is het misschien niet zo bedoeld. Ja, wij kunnen dit net zo goed als mannen. En wij werken ook nog eens samen en helpen elkaar vaak belangeloos. Als we daarmee vet succesvol worden dan moet je dat succes lekker voor zich laten spreken. Wat zouden die ondernemende mannen denken. Want ook zij zijn in aantal flink toegenomen de afgelopen tijd. Waar zijn de Ambitieuze Jongetjes, de #boybosses, #bosshunks #dadpreneurs, boybusinessowners en #manpreneurs? Ze kijken wel uit.

 

Waarschijnlijk komt het door de Instagramcultuur. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van Instagram. Ik kijk graag naar mooie foto's en motiverende quotes en ook naar het werk van mede ondernemers. Want het #zzpgirl bestaan is soms best eenzaam. Dan is het leuk om wat te delen en te zien wat anderen doen. En het is natuurlijk een gratis stukje zichtbaarheid. Niks mis mee. Ook ik gebruik zoveel mogelijk hashtags. Want misschien zoekt er wel iemand op #copywriter, #freelancetekstschrijver #blogger of #onlineredacteur. En ook breder, misschien zoeken ze iets anders en zien ze mij toch door een iets meer random hashtag die in verband staat met de desbetreffende post. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat iemand (en daarmee bedoel ik een betalende klant) zoekt op #mompreneur #girlpreneur #bosslady #femaleentrepeneur of #bossbabe en mij gaat benaderen met een leuke opdracht.

 

Waarom dan wel gebruiken? Mijn theorie: ik denk dat het een imago ding is. En dat deze #bossgirls vooral bij elkaar kijken of hun flatlayfoto's en selfies wel 'on fleek' zijn. En dan tegen elkaar opboksen. Waarom dan wel gebruiken? Uh tja.. eigenlijk weet ik het dan nog steeds niet. Want daar helpen we elkaar dus echt niet mee. Een goede quote die ik toevallig ook vandaag op Instagram zag vatte ook deels samen waarom dat gevoelige snaartje geraakt werd. 'Girls compete with eachother, women empower one another'. Je bent gewoon een baas. Ondernemer. CEO misschien zelfs. En dat op zich is iets om trots op te zijn. Ook als je een #boyboss bent. Dus: laten we die opwaartse beweging vasthouden en minder strooien met die gendergerelateerde trendwoorden en rare modernevrouwenclichés. Ook als onechte volgers gaan we elkaar niet helpen. Laten we echt blijven en aan ervaring en portfolio bouwen in plaats van dat imago. Laten we focus houden op wat écht belangrijk is. Onze talenten, vaardigheden en positieve, functierelevante eigenschappen benadrukken. Ons werk laten zien met gepaste trots. Waarde bieden. Opdrachten scoren of sales genereren of wat je doel ook moge zijn. En, (want zo is dit stuk ook echt bedoeld) elkaar altijd blijven versterken. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

meer stukjes tekst

November 19, 2018

October 12, 2018

Please reload

Zoeken met tags
Please reload

Over Stukje Tekst

Jan van Vlissingenhof

58 5709 AR Helmond

06-22388279

Bank NL71 RABO 0308185625 KVK 64869326

Stukje Tekst over
Saaie stukjes tekst
  • Stukje Tekst op Facebook
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon